Angielski i niderlandzki: intensywne kursy + materiały do samodzielnej nauki języka + trening uczenia się + coaching

Angielski z „Przyjaciółmi” – część 1

Angielski z „Przyjaciółmi” – część 1

Oglądaj „Przyjaciół” i ucz się angielskiego!, czyli: Watch „Friends” and learn English!

Lubisz filmy i seriale? Skoro już spędzasz wolny czas przed telewizorem, połącz przyjemne z pożytecznym.
Oglądaj swój ulubiony serial w oryginalnej wersji językowej i ucz się nowych słów, wyrażeń, struktur gramatycznych (brr, tak, nawet tego) i ich zastosowania w kontekście oraz ich poprawnej wymowy.

Próbując opanować język obcy, nie ograniczaj się tylko do korzystania z podręczników, repetytorium gramatycznego i słownika.

Dlaczego? Po pierwsze, żeby nie było nudno. Oj nie, tego nie chcemy! ;]
Poza tym, w podręcznikach i innych „sztywnych” materiałach do nauki języków niestety zbyt często spotykamy sztuczne wyrażenia, których native speakerzy rzadko używają w codziennych rozmowach. A Ty przecież uczysz się języka, żeby móc go w praktyce wykorzystać w komunikacji, prawda?

Dlatego jak najszybciej – już w początkowej fazie nauki języka – zacznij sięgać po tzw. „autentyczne materiały”, czyli:

  • artykuły w gazetach, magazynach lub w internecie,
  • podcasty,
  • programy telewizyjne i radiowe,
  • filmy i seriale.

Chodzi tu o te wszystkie materiały, z których korzystają native speakerzy języka, którego się uczysz. Jasne, na początku niewiele zrozumiesz, ale nie poddawaj się. Z czasem będzie Ci to przychodzić coraz łatwiej – cierpliwości! :]

Dzięki tym autentycznym materiałom poznajesz „żywy” język w jego naturalnym brzmieniu i zastosowaniu.

Dlatego zachęcam moich uczniów/kursantów do jak najczęstszego korzystania z autentycznych treści językowych. Mało tego – żeby ułatwić im naukę, przygotowuję materiały do nauki języka, które są oparte o te autentyczne treści i dodatkowo opatrzone moim komentarzem. Tłumaczę nowe słownictwo na język polski i podpowiadam, w jakim kontekście powinno ono być stosowane, wyjaśniam struktury gramatyczne, wymyślam dodatkowe ćwiczenia językowe, i tak dalej.

Stąd pomysł na tę nową serię na blogu: angielski z naszymi ulubionymi serialami, filmami, programami, reklamami, itp. – you name it!

Zaczynamy od przyjemnych treści: na pierwszy ogień idą seriale komediowe.
Serię otwierają „Przyjaciele” (oryginalny tytuł: „Friends”). Przeprowadziłam mały sondaż wśród moich uczniów i ten sitcom okazał się być ulubieńcem miażdżącej większości.
No dobrze – jak to będzie wyglądać?
Kilka razy w miesiącu przygotuję i zamieszczę tu wpis: krótkie video (scena z „Przyjaciół”) i wyjaśnienie różnych kwestii językowych, często z dodatkowymi ćwiczeniami specjalnie dla Was.

Zaczynamy! Let the learning begin! 

Tłumaczę najciekawsze (hmm, najtrudniejsze?) słowa i zwroty, czyli najlepsze „kąski” językowe.
Wypisuję je w kolejności ich występowania w tym fragmencie video.
Dla ułatwienia w nawiasach podaję dokładny moment, w którym pada dane słowo czy fraza.

Scena „OK, maybe I will”:

(0:44) Split it? = Podzielić to? (tu: Podzielimy się?)

(0:52) back in high school = w liceum (dosłownie: „z powrotem w liceum”, ale słówko „back” jest tu tylko wzmocnieniem i nie tłumaczymy go dosłownie – tutaj możemy je ewentualnie przetłumaczyć jako „wtedy” => „wtedy w liceum”)

(0:53) I had a major crush on you. = Mocno się w tobie podkochiwałem. (to have a crush on sb = podkochiwać się w kimś, być kimś zauroczonym; no wiesz – zabujać się w kimś. ;]

(1:04) Monica’s geeky older brother = „kujonowaty”/sztywny starszy brat Moniki (słowo „geek” było kiedyś określeniem mocno negatywnym, ale dzisiaj bycie geek-iem jest nawet „cool”; kiedyś Ci opowiem, dlaczego to się zmieniło – mam swoją teorię związaną z pewnym – uwaga, uwaga – amerykańskim serialem…

(1:15) try not to let my intense vulnerability become any kind of a factor here = spróbuj nie pozwolić, by moja ogromna (dosłownie: „intensywna”) bezbronność/wrażliwość/podatność na zranienie odegrała tu jakąkolwiek rolę (dosłownie: „stała się tu jakimkolwiek czynnikiem”) – uff, niezłe zdanie, nie?

(1:20) But do you think it would be OK if I asked you out sometime, maybe? = Ale myślisz, że to byłoby OK, gdybym może kiedyś zaprosił Cię na randkę?/… umówił się z Tobą?

(2:03) Hey, what’s with you? = Hej, co z Tobą? (w sensie „Co u Ciebie?” / „Co się stało?”)

(2:06) I just grabbed a spoon. = Właśnie złapałem łyżkę. – to taka metafora; żeby zrozumieć, co Ross chce przez to powiedzieć, musisz obejrzeć cały odcinek. Zachęcam!

Happy learning, guys!

Dowiedz się więcej o nauce języka z Verbono  Zapisz się na kurs językowy

Dyplomowana lingwistka i trener, filolog, doświadczony lektor i tłumacz języka angielskiego, niderlandzkiego i niemieckiego. Założycielka studia językowego Verbono.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*